kesayangan saye :)

nuffnang Ads

Friday, 21 March 2014

Hari-Hari Berpantangku :)

Salam semua....entry kali ni nak share tentang hari2 berpantang selepas bersalin...maklum lah, tenaga dah byk habis utk proses kelahirankan....aduhhhh....sementara nak tunggu esok pg, sy telan paracetamol utk hilangkan bisa2 bdn ni...x sabar rasenye nak berurut...esoknye pg2 lg bidan (kat kampung ni panggil dye bibik, org jawa hehe) dah sampai umah..pukul 6.30pg....sejukkkkkk....dlm pukul 6pg mama sy dah jerangkan air untuk mandian sy & darwisy....bibik dtg bwk mcm2 daun dicampur dlm air yg tgh mendidih...ermmmm wanginyeeeee....yg sy bau cuma daun sireh & serai wangi je..yg laen2 sy x tau daun ape hehehe....sementara sy mandi, bibik uruskan darwisy...dari mandikan, urut & pakaikan baju....sy tgk bibik tuam darwisy punye bird2...hehe penting ye tuam anak lelaki punye bird2...untuk elakkan dye kene angin pasang...bibik gunakan daun sireh untuk tuam...klu xde daun sireh, daun mengkudu pon bole...sampai skrg, sy tetap tuamkan darwisy...bkn maen suke dye...mane taknye, pas tuam je mcm machine gun dye punye kentut...hikhikhik....ok lah, lepas uruskan darwisy, sy & bibik pun terus ke bilik untuk proses mengurut...haiissshhhh rase mcm nak terbang terjun atas katil je...pakkal je x mampu huhuhu...bibik pun tnye dah beli jamu ke belum, sy cakap dah..terus sy kuarkan jamu turun temurun yg disyorkan oleh mama sy...jamu air mancur... 

JAMU AIR MANCUR - SAYA BELI RM75 


 kotak pink no 1-makan dari hari ke 4 hingga ke 8
~ untuk membersihkan sisa2 darah dalam rahim ~

kotak kuning no 2 -makan dari hari ke 9 hingga hari ker 28
~ untuk memulihkan dan mengecutkan rahim ~

kotak hijau no 3 -makan dari hari ke 29 hingga hari ke 38
~ untuk melancarkan dan memperbanyakkan susu ~ 

Tapi buat pengetahuan semua sy x mkn jamu pun dlm tempoh berpantang....bidan x bg, anak tgh menyusu bdn, takot anak kena kuning..Alhamdulillah kuning darwisy paling tinggi pon 7...so, sy cuma gunakan jamu untuk luaran sahaje...weeeeee~ 

tapel wangi - lepas je urut, bibik terus sapukan kat bahagian perut sebelum pakai bengkung..
 akan rase panas dan boleh kempiskan balik perut yang dah mengelambir lepas beranak tu..bengkung mmg ikat ketat punye...jalan pon kepit je...lg bagus guna bengkung buat sendiri pakai kain kapas....even bengkung moden nampak mudah tp lg best pkai bengkung yg 8meter panjang tu hehe 

Param beras kencur - lumur ke seluruh badan untuk menghilangkan rasa lesu, melancarkan peredaran darah...rasa panas param ni boleh buatkan breast membengkak....

Pilis - sapu dekat dahi untuk mengubati kepala pening-pening.. 

Bedak Sari Inti Sari - sapu nipis kat bahagian muke...rase sejuk & lembut je...boleh mengembalikan seri wajah selepas bersalin...

Minyak Telon Bebiku - mencegah kembung perut...masuk angin pada bayi...sy tengok bibik sapu kat bahagian dada, perut, pinggang & tapak kaki darwisy... teros ciom darwisy..ermmmmm bucuk arrrr anak ummi ni, dah mandi pon mucuk lg...heeeeeee 

So, proses mengurut ni berlangsung selama 3hari...then lepas 44hari, sy mengurut jugak...org tua2 ckap untuk bilas...so, bile suami sy bercuti selama 2minggu, beliau lah yg pakaikan segala jamu & bengkung...sy jugak bertungku, proses ni dapat menghangatkan badan kite, membuang angin, mengecutkan urat yang kembang serta memperbetulkan serta melancarkan perjalanan darah. Biasanya darah nifas mengalir lebih lancar selepas bertungku....Justeru, bertungku ada kalanya diteruskan hingga keluar darah terakhir berwarna seakan-akan putih keperangan atau dipanggil darah meroyan....sy pulak panggil darah bantal sbb bentuknye seakan2 bantal...

Untuk pemakanan pulak, sy ni jenis x kesah...mama sy cuma masakkan sawi masak air + lobak asin + halia yg byk, ikan bilis goreng & nasi panas....tp nasi mmg segunung la dlm pinggan...nak tambah x boleh...sayur kan memperbanyakkan air susu....lg 1 sy bykkan minum air glucose...mmg berkesan...susu bdn mencurah2 sampai wat stok lg....org kate tgh berpantang jgn minum byk air, tp pd sy lg bgus minum byk air kan.... anak lelaki kan kuat menyusu....

Oleh kerana tempoh berpantang, jadi ramai lah kenalan, sedara mara, jiran2 yg dtg melawat....huhuhu hari2 begini la...tp jgn lupe ye...even dah habis pantang, if anak menyusu bdn, kite pon kene berpantang lg yek....x leh bedal mkn ikot sedap tekak jek...hekhekhek 

Perkembangan Muhammad Darwisy 







ummi & ayah love u so much sayang....:) 

LIKE & SHARE 


No comments:

Post a Comment