kesayangan saye :)

nuffnang Ads

Saturday, 15 December 2012

MELANGKAH KE TAHAP LEBIH BAIK

Assalamualaikum gojesss guys :) 

entry kali ni sy nak bebual sket pasal perubahan diri ke arah yang lebih baik n positif...u know what some people maybe x suke nak berblogging ni..sbb ape??? sy x twu sbb ape...mungkin menganggap blog ni cuma untuk org2 yg x de keje...atau x de future..atau budak2??atau tmpat mengumpat??sgt teruk kan...tp cuba kite pandang dari sudut positif , berblogging ni boleh tambah kwn selain di facebook or tweeter..and berblogging juge kite boleh tambah ilmu pengetahuan jugak...hah nampak x kelebihan kat situ...so sy sgt sukakan sesuatu yg ke arah positif..byk perkara di sekeliling kite yg boleh membuatkan  kite ketawa, menangis, marah, terharu n byk lagi...semua tu boleh menggugat emosi dan kehidupan kite rite??? tp bile kite di tempat yg positif, sume ni x kan menggugat diri kite malah akan membuatkan kite lbh kuat untuk hadapi semuanya...:) 
now baru2 ni sorg share partner sy bisik2 "kak, sy nak kawin awal thn dpan" then sy ckap la sy twu coz mmg dye dah bgtwu awal2..dye tnye lg kursus kawin sng or x..soalan ape yg ditnye...sy jwb not bad la..benda hari2 kite buat kan so mesti dpt jwb...tp dye ckap 1 hape pon dye x twu..x twu nak buat kewajipan sbg hambaNya..terkedu jugak la sy..kesiannye rase...sy ilmu pun x ckup...stakat buat yg wajib...yg sunat jarang2 nak buat...sy x twu nak ajar dye dari mane..so sy blikan buku cara2 sembahyang n suruh dye bace dan faham kan dulu...pastu baru la sy suruh dye praktikkan...so sy suruh dye hafal n tulis semula ayat2 yg dihafal...tp dlm tulisan rumi la..Alhamdulillah...skrg ni dye dah lulus kursus kawin pon!!! pas je lulus tu tros dtg kat sy n cium2 pipi sy...ohohoho suke btol dye...so minggu lpas time lepak2 kat kafe sy tnye dye telus...knp x mintk sy tlg dye awal2 lg..then dye ckap segan sbb dulu dye x penah pk kan tu sume...n maybe x de sape nak bantu dye untuk berubah...pernah dye ckap ngan kwn2 laen nak berubah tp xde sorg pon yg bg semangat malah tros down kan dye..ade yg ckap x payah nak tnjuk alim sgt la kan...sy cakap dgn dye, pedulikan org laen yg x suke tgk kite berubah ke arah kebaikan...pedulikan lidah tajam org lain yg mengutuk menghina kite...sbb diorg x de kuasa untuk menghukum kite...sy sukakan perubahan yg dye buat...secara x langsung sy pon dah ikot dah...magic kan?? so kalau kite jumpa org yg nak berubah kepada yg lbh baik, kite doakan n kalau boleh bantu la untuk sama2 berubah...insyaAllah :) umur bknnye smakin berkurang, kalau boleh bertambah umur bertambah jugak la amalan kite..sy dah jd isteri org n insyaAllah mom to be :) so sy sentiasa berdoa agar sy dpt menjaga diri sy drpd perkara2 yg boleh mendatangkan kemurkaan Yang Maha Esa..isteri senang masuk syurga n senang juga masuk ke neraka..Alhamdulillah suami sentiasa membimbing sy ke arah kebaikan dunia n akhirat..the past is past..sy x nak jd isteri yg derhaka, xnk jd isteri yg suka mengeluarkan perkataan kesat utk suami, x nak jd isteri yg nusyuz..mudah2an sy n awak2 sume tergolong dlm org2 yg diredhai olehNya.. selamat beramal okeyh :) xoxo 





"saya juga macam manusia lain..melakukan salah..sedang berubah kepada yg lebih baik..kembali kepada fitrah...kembali kepada Allah. ..jika sy sedang berubah anda nak sindir kutuk and hina..agak2, anda apa di sisi Allah? Sedangkan sy berusaha kuat berubah..anda pula berusaha kuat nk tabur fitnah..very embarrassing"  
-felinna nadea ed fattah- 
** i really love the part of this verse**

Sunday, 18 November 2012

INDAHNYA PERKAHWINAN :)

Assalamualaikum sayang...........:) 
Dah lame x update blog...huhuhu so skrg ni ada smangat ckit la nak ngedate ngan blogger laen... Al maklum la, sejak2 bergelar mrs ni semangat pon makin berkobar2...pendorong smangat tiap2 saat sentiasa ada di sisi...hehehehe... Oleh kerana sy pon still dlm mud alam kahwin ni...segala post sume pasal rumahtangga...x twu knp sy suke share pasal ni...maybe my hubby akan tegur if ade yg x ok n my hubby slalu pesan klu dye ade  wat salah or ape yg sy x suke, sila2 la tegur...hehehe tp x pnah tegur pon.. x twu nk tegur ape...maybe kekurangannya yg melengkapkan hidup sy...:) 
So sy pon nk share bout my wedding last month...x mengarut kan law nak share bout my wedding??? drpd yg xde wedding...kesian kan...sy nikah pg ahad dlm kul 10pg..Alhamdulillah dgn skali lafaz je sy sah bergelar seorg isteri...time tu tuhan je yg twu perasaan bile dah sah menjadi isteri...perjanjian yg di akad oleh suami dengan Allah s.w.t...perasaan???macam2 dtg menyerbu...sedih, terharu, gembira, teruja...huhuhu macam2 la...sebak kat hati sy sabarkan...suami dtg memberi salam dan menyerahkan mas kahwin..terus menyarungkan cincin n memakaikan gelang tanda membatalkan wuduk...kucupan mesra di dahi sy betul2 wat hati ni deras 

...klik klil klik...cahaya flash bkn maen meriah lg...amboiii mcm artis ye rupanya time perkahwinan ni....kalah artis u....hahahaha pas bace lafaz taklik, terus sy dongak kepala mencari bayangan ibu tercinta...mane mama??tercari2...rupa2nya mama rancak menangis di bahu adikku...lemah rasa badan, x leh ni tgk mak sndiri nangis...rase bersalah pon ada...yeeaaahhhh sy x berjaya mengawal empangan air mata...sy lepaskan di dakapan mama tercinta...sy tanya.."napa mama nangis" sebak n smpai sekarang sy ingat ayat ni..."9 bulan mama kandungkan kakak n smpai besar mama n abah jaga kakak, mama nangis bkn sedih tp mama gembira raikan hari bahagia anak mama...alhamdulillah kakak sntiasa menjaga diri n x penah malukan mama,smua org menangis bkn sbb sedih tp bahagia kakak dah ade pasangan yg sempurna...jaga nama baik suami mcm mana dulu kakak jaga nama baik mama n abah" huwaaaaa makin laju la air mataku...mak andam dah x leh wat pape dah...hehehehe then teros sy salam pelok ciom abah...abah relex je...cool bkn maen gembira tgk muka abah...hehehehe...pastu tu teros sy salam ibu mertua sy...skali lg hujan air mata terjadi...huhuhu x lepas mak mertua pelok ciom pelok ciom u olls...naek kemek dah pipi sy...hehehe then jgn terkejot ayah mertua sy pon menangis...okeyhhh merah sudaa mata sy....teros sy toleh belakang..oh my english!! my hubby smpai tersedu2 nangis...dan jgn terkejot pas tourch up mekap sket, sy still tenangkan hubby sy...x putus2 dye ucapkan syukur pd ilahi...time snap pic pon dye still nangis...tgk bwh ni...hehehehe mate dye merah kan...hehehe jgn marah k abang...:)



ok layan pic kawen sy kat bwh ni...majlis belah hubby wat next week nyer...



                                                            time rewang blok :)






















wat mase ni, juz ni je pic yg leh sy share...nak tgk lg lbh at my fb k :) so bahagia sgt perkahwinan...seronok diraikan...parents menangis gembira...bkn menangis kesedihan...indahnya semua ni...so pic from our cameraman lom siap lg...mane taknya...nak pilih from 1000 pic...hahaha jenuh kan...yg ckit sy upload ni pun dah jenuh...thanks so much to my family yg bertungkus lumus sebelum majlis hingga lah abis majlis...thanks so much utk family mertuaku yg slalu wat sy ketawa bila dah masuk family baru...tq jugak wat saudara mara yg sanggup tidow umah beramai2 utk rewang...comel kamOo smua...thanks buat sahabat2 sy yg dtg dari jauh mahu pun dkt, yg stay smpai abis mjlis...:) lastly thanks pd kamOo yg baek hati blogwalking ni :) 
nantikan pic sebelah hubby sy lak k... 

So sape2 yg tgh ade perancangan nak mendirikan rumahtangga..selamat memasuki alam rumahtangga...ingat k, hiasi peribadi kewanitaan anda...peliharalah peribadi sebelum tiba masenya...x kan rugi akan izin dariNya...salammmmmm ;)

PeMbUkTiAn ZiNa


Assalamualaikum...sy tertarik nak share artikel ni dari blog laen...bkn ape, sedih sgt2 dgn ape yg jd skarang ni...td abah sy baru blek dari majlis pernikahan...terkejut gak sy...xde dgr pon anak nye tuuuttt nak nikah...baru la sy tau yg dye dah terlanjur ngan pasangannya...kandungan baru 2bln...katenya law kandungan x lbh dari 3bln anak tu masih boleh di binkan or di bintikan ngan si bapa...betul ker??Wallahualam...Hukum Allah sy x nk memandai2...tp kesian rite apa status benih yg wujud sebelum pernikahan...so sad...begitu lah bila ade yg sanggup show off bahagia smpai lupa syariat tuhan...bertaubat lah...kalau la kat m'sia hukuman mcm di bawah ni benar2 dilaksanakan...mesti xkan ada "zina"..taubat lah dan takut lah hukum tuhan :)
DEWASA ini ada banyak kes membabitkan pembuangan bayi akibat perlakuan zina. Nasib bayi yang dibuang sering meruntun hati masyarakat yang turut memikirkan cara terbaik untuk menjaga dan mendidik anak itu serta bagaimana ingin memberi kesedaran kepada pelakunya.
Persoalannya, adakah kesalahan zina yang menjadi punca kepada permasalahan ini. Zina adalah kesalahan yang berat mengikut hukum syarak sehingga larangannya dijelaskan Allah dalam Al-Quran melalui firmannya yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).” (Surah Al-Israk, ayat 32)
Ini ditegaskan lagi melalui hukuman dikenakan terhadap penzina jika disabitkan kesalahan yang turut termaktub dalam Al-Quran melalui firman Allah yang bermaksud: “Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat setiap seorang daripada keduanya 100 kali sebat dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap kedua-duanya dalam menjalankan hukum agama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat, dan hendaklah disaksikan hukuman seksa yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan orang yang beriman.” (Surah An-Nisa, ayat 2)
Mengikut hukum Islam, hukuman zina berbeza mengikut kategori bagi pesalah yang sudah berkahwin (mukhsan) atau belum (ghair mukhsan). Jika sudah berkahwin, dikenakan hukuman rejam sampai mati manakala yang belum berkahwin akan dirotan 100 sebatan. 
Melihat betapa seriusnya kesalahan zina ini, hukum syarak menetapkan si penuduh orang lain melakukan zina yang gagal membuktikan dakwaannya turut dihukum iaitu dikenakan 80 kali sebatan, disamping itu juga penyaksiannya tidak akan diterima selama-lamanya.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka 80 kali sebat, dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana mereka adalah orang yang fasik.” (Surah an-Nur, ayat 4)
Hukuman berat ini menunjukkan cara pembuktian terhadap pertuduhan zina juga perlu diambil kira. Bukan semua bentuk pembuktian boleh diterima bagi membuktikan kesalahan tertuduh kerana kesan terhadap penyabitan zina amat besar terhadap maruah diri tertuduh.
Walaupun keterangan terhadap pertuduhan boleh dikemukakan dengan pelbagai bentuk, hanya dikira ialah pembuktian melalui pengakuan si pelaku (ikrar) dengan mengambil kira syarat perakuan itu.
Sejarah membuktikan penyabitan kesalahan zina melalui ikrar amat dititikberatkan bagi mengelak sebarang keraguan, paksaan, kecelaruan oleh si pelaku yang menyebabkan beliau membuat perakuan terhadap kesalahan menyebabkan berlaku kesilapan dan penganiayaan terhadap orang yang tidak bersalah.
Rasulullah SAW sendiri, apabila seorang lelaki datang menemui Baginda seraya berkata: “Wahai Rasulullah sesungguhnya aku telah melakukan perbuatan zina, maka Rasulullah berpaling darinya sehingga diulang pengakuannya sebanyak empat kali.
Apabila lelaki berkenaan membuat pengakuan sebanyak empat kali, Rasulullah SAW memanggilnya lalu bersabda: “Adakah engkau gila? Jawab lelaki itu: Tidak. Nabi bersabda lagi: Adakah engkau telah kahwin? Jawab lelaki itu: Ya. Maka Nabi bersabda: Bawalah dia dan jalankan hukuman rejam.”
Walau bagaimanapun, hukuman ini tidak boleh dilaksanakan terhadap si pelaku yang menarik balik pengakuannya bahawa sebelum ini beliau melakukan zina.
Bentuk pembuktian kedua yang diterima ialah kesaksian daripada empat orang saksi. Saksi perlu memenuhi syarat ditetapkan oleh hukum syarak sebelum penyaksian diterima iaitu Islam, lelaki, baligh.
Sempurna akal, adil, benar-benar melihat kejadian zina dan penyaksian itu benar-benar menunjukkan zina itu berlaku. Ini bermakna, jika saksi gagal memenuhi salah satu daripada syarat itu, penyaksiannya tidak akan diterima.
Walaupun sesetengah ulama seperti Ibn Qayyim menerima pembuktian melalui tanda (qarinah), ada ulama seperti Imam Syafie yang menolaknya. Penerimaan dan penolakan terhadap bentuk pembuktian berdasarkan kepada hujah masing-masing namun yang pastinya penolakan ini bagi mengelak timbulnya keraguan dalam penyabitan.
Kesalahan berkaitan dengan perbuatan zina diperuntukkan dalam undang-undang syariah. Seksyen 25 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor 1995 menetapkan lelaki yang melakukan persetubuhan dengan perempuan bukan isteri sah adalah melakukan kesalahan dan jika disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau disebat tidak melebihi enam sebatan atau dihukum mana-mana kombinasi hukuman itu.
Kewujudan pelbagai peralatan canggih tidak dapat menafikan bentuk pembuktian yang ditetapkan kerana sebarang bentuk dokumen mahupun peralatan canggih masih boleh menimbulkan keraguan. Adalah tidak mustahil dokumen itu diubah suai bagi boleh menyabitkan seseorang dengan kesalahan.
Pembuktian bagi kesalahan zina tidak wajar disamakan oleh mana-mana pihak dengan pembuktian kes rompakan yang dirakam. Pembuktian bagi kesalahan zina adalah ketat seperti ditetapkan hukum syarak.

MENJADI DAN MEMBERI DI ALAM PERKAHWINAN


salam sayang2 saye...ade lg tips yg berguna...ayuh baca...semoga berguna untuk diri kita bersama keluarga tercinta....
Punca hati tidak tenang dan hilang kebahagiaan dalam hidup kebanyakan manusia ialah perjuangannya untuk mendapatkan haknya semata-mata. Manusia sering marah dan mengeluh dengan berkata, “Aku sepatutnya tidak dilayan begini.” Dalam beberapa situasi, kita tidak mendapat apa yang kita jangkakan dan harapkan. Betul bukan? 
Fokus pada tanggungjawab diri, bukan sekadar menuntut hak
Fokus pada tanggungjawab diri – sebagai suami atau isteri, kita dituntut oleh syariat Islam untuk melaksanakan tanggungjawab. Tunaikan hak pasangan kita itu lebih utama daripada kita menuntut hak kita. Menuntut hak tidak salah, Islam menggariskan hak-hak suami yang wajib dipenuhi isteri, dan hak-hak isteri yang wajib dipenuhi suami. Namun, menunaikan hak pasangan itu lebih utama. 
Inilah prinsip asas, inilah golden rule yang harus difahami dan digenggam oleh setiap daripada kita yang bakal atau sedang melayari alam perkahwinan.
Adalah tidak bijak untuk terus membuang masa dan tenaga memikirkan tentang apa yang sepatutnya berlaku berbanding apa yang perlu dan patut kita lakukan. Ramai orang terseksa dengan kekecewaan dan geramkan pasangannya yang sepatutnya berbuat begini atau begitu. Padahal, pemikiran yang negatif itu akan memburukkan lagi keadaan.
Rasa-rasa yang negatif ini akan ‘menyedut’ tenaga, keceriaan dan akan menyebabkan kedutan pada wajah. Kesannya, kita akan ditarik ke belakang. Malah kita akan ditolak ke lorong yang salah dalam kembara kehidupan yang penuh ujian ini. Untuk bergerak ke hadapan dan terus memburu kemajuan dalam diri agar lebih bahagia dan tenang dalam hidup, fokus kepada apa yang kita boleh lakukan untuk melaksanakan tanggungjawab kita.
Sabda Rasulullah s.a.w. :
مَنْ لا يَرْحَمْ لاَ يُرْحَمْ !
Siapa yang tidak memberi rahmah (kasih sayang), dia tidak dirahmati (dikasihi disayangi).
(Muttafaqun ‘alaih)
تَهَادُوا تَحَابُّوا
Berilah hadiah sesama kamu, nescaya kamu akan saling cinta-mencintai. (Riwayat Al Baihaqi)
Mereka yang berjaya melaksanakan tanggungjawabnya dengan baik sering mendapat haknya sebagai ganjaran. Mereka yang memberi kasih sayang, akan mendapat kasih sayang sebagai ganjaran. Kasih sayang daripada siapa? Kasih daripada Allah s.w.t Maha Pencipta, kasih daripada sesiapa yang dikehendakiNya, juga daripada makhlukNya di muka bumi, antaranya ialah pasangan hidup dan manusia.
Manusia sering merasakan bahawa dengan menerima kebaikan, hati akan gembira dan bahagia. Benar, tetapi ada satu lagi perkara yang akan membuatkan hati gembira dan bahagia, iaitu memberi kebaikan. Mungkin ramai yang tidak percaya, namun seringkali perkara inilah yang tidak dilakukan, yang menyebabkan hati manusia tidak bahagia. Ya, tidak memberi kebaikan, maka hati tidak bahagia.
Giving, it is one of our needs. The need to give. Berilah kebaikan, buatkan pasangan gembira dan bahagia, nescaya kita juga akan gembira, bahagia dan terima kebaikan.
What you give is what you get.
What goes around, comes around.
Berkahwin bukan sekadar untuk menerima daripada pasangan, tetapi juga untuk memberi. Tidak sempurna erti perkahwinan dengan hanya menerima. Menjadi baik dan memberi kebaikan, adalah sebahagian daripada erti perkahwinan.
Jalan menuju gerbang perkahwinan bukan sekadar usaha mencari yang baik, tetapi juga usaha agar dirimenjadi baik, agar dapat memberi di alam perkahwinan.
Banyakkan usaha menjadi baik, dan lebih baik, warnai kehidupan seharian dengan nilai-nilai Iman dan Islam. Kemudian berusaha mencari yang baik, insyaAllah, yang terbaik akan Allah s.w.t aturkan buat kalian.
Antara pesanan isteri ‘Auf bin Muhlim Ashaibani kepada puterinya ketika hendak bernikah:
“Ketahuilah, sesungguhnya kamu tidak akan dapat apa yang kamu inginkan sehingga kamu mendahulukan keredhaannya daripada keredhaanmu, dan mendahulukan kesenangannya daripada kesenanganmu, baik dalam hal yang kamu sukai atau yang kamu benci dan Allah akan memberkatimu.”
Kita juga perlu jelas dengan apa yang dimaksudkan dengan kebaikan. Definisi baik buruk, menurut neraca apakah yang kita pegang? Bukan neraca nafsu, bukan neraca akal manusia semata-mata. Definisi baik buruk yang kita pegang adalah apa yang ditetapkan Allah s.w.t., dalam kata lain, neraca syara’, neraca Islam. Perkara baik, adalah apa yang syara’ tetapkan sebagai baik. Perkara buruk, adalah apa yang syara’ tetapkan sebagai buruk.
Menjadi dan Memberi Kebaikan Di Pentas Kehidupan
Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:
Orang-orang yang berbuat kebaikan di dunia ini mendapat (pembalasan) yang baik. Dan sesungguhnya kampung akhirat adalah lebih baik dan itulah sebaik-baik tempat bagi orang yang bertakwa.
(An-Nahl: 30)
Ayuh kita berusaha menjadi baik, meningkatkan amal kebaikan, memberi kebaikan kepada manusia. Jalan ke arah kebaikan itu banyak, medan amal kebaikan itu luas. Berusaha agar semakin banyak kebaikan dapat dilakukan dan diberi, nescaya semakin banyak kebaikan yang akan kita terima, di dunia, bahkan lebih lagi di akhirat. Inilah janji Allah Yang Maha Pemberi, Maha Pembuka Rahmat. :)  

LOVE MY HUBBY HINGGA KE TAMAN SYURGA...AMIN..TQ AMINKAN...;)
thanks,credit to ahmad Faiz



✿Motivasi - Ciri-Ciri Isteri Dicari Suami✿



Sebenarnya menjadi seorang isteri lebih mudah untuk mendapatkan keredhaan dan ganjaran di sisi Allah sekiranya seorang perempuan yang berstatus isteri benar-benar menjalankan tanggungjawab dan peranannya dalam keluarga. Menjadi isteri menuntut waktu kerja 24jam sehari dan 7 hari seminggu.

Mana mungkin tugas berat ini diletakkan pada bahu seorang suami. 
Oleh sebab itu sebagai isteri perlu tahu bagaimana cara untuk menjadi seorang wanita yang menjadi dambaan suami, kerana bidang tugas seorang isteri sebenarnya lebih besar berbanding lelaki walau isteri tidak mendapat kuasa veto dalam keluarga.

Sebagai seorang suami, ciri-ciri di bawah ini akan menjadikan anda wahai isteri-isteri, seorang yang bakal disayangi sepenuhnya oleh suami. Tetapi dengan syarat anda mesti cuba untuk menjadikannya kenyataan.

Isteri yang cerdik
Dengan erti kata bukan cerdik dari sudut akademik. Gulungan ijazah bukanlah kejayaan yang perlu anda tonjolkan untuk menjadi isteri dambaan suami. Isteri yang cerdik akan benar-benar mengenali siapakah suaminya, tahu bagaimana mengambil hati suami di waktu sedih, pandai
mengangkat suami di pandangan orang lain, tidak hanya merajuk untuk mendapat perhatian dari suami. Wahai isteri-isteri anda sebenarnya mampu lakukan ini!
.
✿’Assistant’ dalam pengurusan kewangan keluarga
Jangan menjadi seorang isteri yang hobinya suka shopping. Anda sebenarnya mula memeningkan suami. Lebih-lebih lagi bajet kewangan suami anda adalah di luar kemampuannya. Sebagai seorang isteri andalah yang menjadi pembantu dalam perancangan ekonomi keluarga. Anda mungkin membantu jika anda juga bekerja. Tetapi bagaimana jika anda suri rumah sepenuh masa? Jika anda tidak berkemampuan untuk membantu meningkatkan ekonomi keluarga, biarlah sekurang-kurangnya anda menjadi pengurus yang bijak terhadap bajet bulanan yang diberikan oleh suami anda.
.
Manager dalam segala hal
Suami diberikan kuasa untuk memimpin kerana suami lebih rasional dalam membuat keputusan. Tetapi tidak dapat menguruskan semua perkara tanpa adanya isteri. Maka andalah wahai isteri-isteri yang perlu menjadi ‘manager’. Makan pakai suami, anak-anak, kebersihan rumah, perbelanjaan rumah dan perkara-perkara kecil yang diperlukan dalam kehidupan berkeluarga tidak akan dapat diuruskan tanpa bantuan isteri. Anda perlu mula memahami hakikat ini kerana sekiranya anda mampu menguruskan semuanya dengan cekap dan baik maka sudah pasti apabila suami anda pulang dari bekerja, beliau akan memberikan senyuman yang sempurna kerana menghargai anda.
.
Selalu di belakang suami
Ramai isteri mengharapkan suami berada selalu di samping mereka. Tetapi mereka terlupa bahawa ramai suami lari dari isteri kerana isteri mereka tidak pernah berada di belakang mereka. Seorang isteri perlu menjadi penenang kepada suami, berikan suami kata-kata semangat dan pelukan di saat emosi mereka jatuh. Sekiranya anda mampu berbuat demikian, percayalah bahawa tidak akan ada wanita lain di mata suami anda. Berikan sokongan dan galakan walaupun mungkin ada perbezaan pada minat dan hobi anda berdua.
.
Menjaga perut suami dan anak-anak
Yang ini seharusnya seorang isteri tidak dapat tidak mesti tahu memasak. Bahkan kalau mahukan kasih sayang lebih dari suami kena tahu apa masakan kegemaran suami. Walaupun mungkin masakan anda tidak sehebat masakan chef, tetapi hakikatnya suami tetap mahukan air tangan isterinya dalam menyediakan makanan. Tangan seorang isteri sudah tentu bukan sahaja menyediakan yang terbaik dalam menu untuk keluarganya, tetapi juga sudah pasti isteri yang hebat akan berdoa untuk setiap usaha menyediakan makan minum suaminya.
.
Pandai jaga diri
Isteri perlu pandai jaga diri dan famili. Maklumlah mungkin ada ketikanya suami ‘out station’ kerana berkursus atau atas urusan kerja yang lain. Maka sudah tentu isteri yang pandai jaga diri dan famili akan memberikan kelegaan di hati suami.
.
✿. Perunding imej
Kalau suami anda nampak hensem di pejabat, sebenarnya isterilah yang mendapat pujian. Terutama di pandangan mata orang-orang tua. Sebab itu isteri perlu tahu menjaga imej suami. Bila digelar sebagai perunding imej suami, maka isteri juga perlu lebih-lebih lagi pandai mengurus
imej diri. Jangan hanya nampak cantik ketika berada di luar rumah, sedangkan ketika di rumah baju T-shirt dan kain batik menjadi pakaian utama. Cuba ubah situasi ini jika anda ingin menjadi isteri dambaan suami anda.
.
✿. Menjaga keluarga mertua
Tidak dapat tidak untuk menjadi isteri dambaan suami, jangan hanya menyayangi suami anda akan akan bahagia. Anda perlu menjaga hati semua ahli keluarga sebelah suami anda. Percayalah anda benar-benar menjadi dambaan suami apabila anda mengambil berat tentang sakit demam mertua anda. Anda menjaga mertua anda seperti ibu kandung sendiri. Kerana itu semua akan membuatkan suami anda rasa dihargai dan menerima dirinya dan keluarganya. 








*p/s~ pic kurang jelas...al maklum la cahaya samar2..hehehe so this tips sharing is caring...untuk yg belom berkahwin, yg baru berkahwin, n yg dah lame berkahwin tp lupe tnggungjwb yg sepatutnye...sama2 menjaga hubungan yg baik dengan suami k...sayang u olls lah :)